Studenten opleiden voor uitdagingen van nu

De arbeidsmarkt vraagt om goed gekwalificeerde, academisch opgeleide technici. De Opleidingen (CROHO/RIO) geeft een overzicht van al onze opleidingen. Studenten krijgen ruimte om zich te verdiepen in disciplines en vaardigheden of zich juist te verbreden. De mogelijkheden hiervoor worden steeds groter. Zo zijn dit jaar drie nieuwe minoren aan het aanbod toegevoegd: Enterprise Software for the Integration of Administrative Processes, Regional Sustainable Development en Sustainable Well-Being in a Technological Society.

De opleidingen van de UT doen het goed in de rankings. In de Keuzegids Universiteiten mogen vier bacheloropleidingen zich Topopleiding noemen: Technology, Liberal Arts and Sciences (ATLAS, faculteit ITC), Technische Natuurkunde, Chemical Science & Engineering (S&T) en Creative Technology (EEMCS). Van alle universiteiten scoort de UT de vierde plek. De Keuzegids Masters is gestopt met het toekennen van het predicaat Topopleiding en geeft alleen inzicht in het oordeel van studenten over hun studie. Drie masteropleidingen scoren op meerdere aspecten uitmuntend: Applied Mathematics (EEMCS), Applied Physics (S&T) en Industrial Engineering & Management (BMS). Met name op het thema sfeer scoren de UT-opleidingen erg hoog. Ten opzichte van vorig jaar is de waardering over de inhoud en over de voorbereiding op de loopbaan het sterkst verbeterd.

Onderwijsinnovatie via de ECIU University is in 2023 een volgende fase ingegaan waarbij de nadruk ligt op het opnemen van microcredentials, het opzetten van onderwijsfaciliteiten voor Challenge-Based Learning (CBL) en het vereenvoudigen van mobiliteit tussen ECIU partneruniversiteiten. ECIU bood instellingsbrede ondersteuning voor  CBL waaronder financiering voor vier toegekende grants voor Humanitarian Engineering, Sustainable Energy Technology, Educational Science & Technology en ATLAS. Deze subsidies zijn bedoeld om interdisciplinaire programma's te ondersteunen bij de overgang van hun curriculum naar een CBL-format.

Bron: Mobility Online

Ook stages bieden studenten de mogelijkheid om kennis toe te passen in en te leren van de praktijk. Bovenstaande diagram geeft het aantal studenten dat in Nederland, Europa en buiten Europa stage gingen lopen tijdens hun UT opleiding.

Entrepreneurial Challenge

Studenten zijn zeer gemotiveerd om te werken aan maatschappelijke thema’s. Een mooi voorbeeld is het DiaBoek van Floor Lieverse, student Creative Technology. Haar DiaBoek is een interactief luisterboek dat specifiek is ontworpen ter ondersteuning van een gezonde levensstijl voor mensen met weinig gezondheidsvaardigheden en Type 2 Diabetes. Ze werd beloond met de toekenning van een Niersfonds eHealth voucher van k€ 5. Dat studenten ondernemend zijn en graag bijdragen bewijst ook de UT Entrepreneurial Challenge. Maar liefst 91 projecten dongen mee naar de prijzen in de zevende editie van dit evenement. Eén van de prijswinnende projecten was dat van Martin Mikšík, Agata Sowa en Tymur Astashov: hun startup 3D Medical Support gebruikt de nieuwste innovaties in 3D-printtechnologie om op maat gemaakte producten te maken die medische professionals over de hele wereld ondersteunen.

Het aanpakken van eenzaamheid

'Building 4 Belonging' brengt onderwijs, onderzoek en studentenwelzijn samen. Het project, geleid door Carolien Rieffe (faculteit EEMCS), richt zich op het aanpakken van eenzaamheid onder adolescenten met behulp van smartwatches. De slimme horloges meten eenzaamheid onder leerlingen met specifieke behoeften, zoals autisme. Het project wordt gefinancierd door NWO en uitgevoerd in samenwerking met andere instellingen.

Hoewel de vraag om hooggeschoold technisch personeel onverminderd groot is, zijn we genoodzaakt om voor een aantal opleidingen instrumenten rondom toelating in te zetten om de kwaliteit van de opleidingen te borgen. Onze bachelor Advanced Technology en de Enschede én Amsterdam opleidingen Mechanical Engineering en Creative Technology hadden al verplichte selectie en studiekeuzecheckactiviteiten. In 2023 zijn Technical Computer Science en Biomedische Technologie aan dit lijstje toegevoegd (Technical Computer Science had tot en met 2022-2023 een numerus fixus). Daarnaast geldt voor Psychology een numerus fixus (350 plaatsen) en Technische Geneeskunde (150 plaatsen). De bacheloropleiding ATLAS heeft door het bijzonder kenmerk kleinschalig en intensief onderwijs een selectieprocedure.