Beleidsuitgangspunten

Onderwijs

Wij leiden onze studenten op om een positieve bijdrage te leveren aan het oplossen van de complexe uitdagingen waar de wereld voor staat. Meer dan voorheen ligt de oplossing niet slechts in één kennisdomein, maar in meerdere: dit vraagt om multidisciplinaire samenwerking. Daar bereiden wij onze studenten op voor met een breed onderwijsaanbod van bachelor- en master programma’s waarin bèta en gamma samenkomen. Toepassing in de dagelijkse realiteit gebeurt door zogenaamde challenges: uitdagingen uit de samenleving waar studenten werken aan oplossingen (zie: Challenge Based Learning). 

Het bacheloronderwijs is georganiseerd volgens de lijnen van het door de UT ontworpen Twents Onderwijs Model (TOM). De programma’s bestaan uit thematische modules die projectmatig zijn ingericht. Studenten worden ondersteund om hun eigen leerproces vorm te geven. Zij worden opgeleid in drie rollen: die van onderzoeker, ontwerper en organisator. Minoren bieden ruimte om te verdiepen in disciplines en vaardigheden buiten de eigen opleiding. Het masteronderwijs richt zich op de integratie van onderwijs en onderzoek, daarmee onze positie als onderzoeksuniversiteit versterkend. We leiden alle studenten op met brede vaardigheden en competenties, waarbij multi- en interdisciplinariteit centraal staan.

Na inspirerende discussies met verschillende stakeholders is in 2023 de nieuwe UT onderwijsvisie vastgesteld. De UT Onderwijsvisie ‘Leren door Interactie’ schetst hoe wij studenten aan ‘meer dan een diploma’ willen helpen. Met de uitdagingen van onze tijd als vertrekpunt, beschrijft de visie drie doelen die samen het hart van ons onderwijs vormen: leren door te doen, bouwen aan inclusieve gemeenschappen en persoonlijke ontwikkeling. De implementatie is inmiddels gestart met verschillende thematische bijeenkomsten.

Pionieren in onderwijs en onderzoek vinden we belangrijk. Zo is het op het gebied van Leven Lang Ontwikkelen/Leren (LLL) onze ambitie om een belangrijke speler in Europa te worden. Ook bouwen we als medeoprichter van het European Consortium of Innovative Universities (ECIU) sinds 2019 met 13 partners aan een Europese Universiteit: ECIU University, waarin we experimenteren met nieuwe vormen van onderwijs en onderzoek.

Onderzoek

Het onderzoek aan de UT wordt gedreven door maatschappelijke vraagstukken en wetenschappelijke nieuwsgierigheid. De ontwikkeling van fundamentele en toegepaste kennis en technieken wordt ingezet voor bijdragen aan oplossingen voor maatschappelijke uitdagingen.

De maatschappelijke domeinen waar de UT zich op richt zijn Healthy living & better healthcare; Connected communities en Sustainable environment. In 2023 zijn deze gespecificeerd met de impactdomeinen Health, Climate, Safety & security en Chip technologies. 

UT-onderzoeker Pantelis Bampoulis onderzoekt slimmere en energie-efficiëntere materialen voor elektronica

Fundamentele kennis- en sleuteltechnologieën (KET’s of Key Enabling Technologies) vertalen we in samenwerking met onze partners naar meer toegepaste technologieën en kennis binnen onze profilerende thema’s:

  1. Shaping our world with smart materials;

  2. Improving health care by personalised technologies;

  3. Engineering for a resilient world;

  4. Engineering our digital society;

  5. Creating intelligent manufacturing systems.

Maatschappelijke relevantie is niet alleen leidend op de inhoud, maar ook in hoe we onderzoek bedrijven. Middels citizen science werken studenten en onderzoekers samen met burgers. Ook met bedrijven, maatschappelijke organisaties en overheden zoeken we naar oplossingen voor concrete vraagstukken. Zo verkleinen we de kloof tussen innovatie en toepassing en tussen universiteit en maatschappij. Deze samenwerking brengt nieuwe inzichten en maakt wetenschappelijk onderzoek toegankelijker voor de maatschappij.


Valorisatie

Het proces van waardecreatie uit kennis wordt aangeduid als valorisatie. Als ondernemende universiteit kent de UT een lange valoriserende traditie. We moedigen studenten en onderzoekers aan om ondernemend en creatief te zijn, lef te tonen en buiten de gebaande paden te treden. Zij worden ondersteund in de ontwikkeling van nieuwe spin-offs en start-ups via begeleiding, programma’s, faciliteiten en een breed netwerk waarmee zij toegang krijgen tot bijvoorbeeld groeikapitaal en internationale markten. Dit wordt georganiseerd door Novel-T en de Universiteit Twente Holding b.v. (100% dochter van de universiteit, UTH), maar ook door specifieke initiatieven als het Fraunhofer Innovation Platform for Advanced Manufacturing en via samenwerkingsverbanden met bedrijven, overheden en andere kennisinstellingen.

Daarnaast realiseren we maatschappelijke impact met outreach-activiteiten, bijvoorbeeld in de onderwijsketen. Dit is onder andere belegd bij Pre-U Junior (basisonderwijs), Pre-U (middelbaar onderwijs), Summer school CuriousU (cursussen voor een breed publiek), Pro-U (inzet voor docentprofessionalisering) en de lerarenopleiding ELAN. In het DesignLab werken studenten en onderzoekers samen met bedrijven en overheden aan actuele maatschappelijke designuitdagingen middels de responsible futuring methode. Daarnaast stimuleren we UT-ers actief deel te nemen aan het maatschappelijk debat. Door dit soort activiteiten maken we wetenschappelijke kennis, inzichten en resultaten pro-actief toegankelijk voor de maatschappij.

Professionalisering bedrijfsvoering

Onze missie en visie kunnen we alleen realiseren door onze bedrijfsvoering continu te optimaliseren en professionaliseren. Het versterken van transparantie en accountability staat hoog op de agenda, onder andere door gestructureerde en goed beschikbare data, een goed werkende medezeggenschapsorganisatie en zorgvuldige belangen- en bezwarencommissies. Daarnaast werken we aan verdere digitalisering en automatisering om zo (administratieve) tijd vrij te maken voor onderwijs, onderzoek en valorisatie.

Bedrijfsvoering, onderwijs en welzijn komen samen in het nationale project 'Slimmer Collegejaar'. De UT neemt met vier pilots deel aan dit door OCW geïnitieerde project, lopend van 2023 tot en met 2026. Het doel van het project is om het aantal onderwijs- en/of tentamenweken op een verantwoorde wijze terug te brengen, en/of bestaande onderwijsactiviteiten slimmer in te richten, zodat de werkdruk van studenten, docenten en onderzoekers wordt teruggebracht. Deelnemende opleidingen binnen de UT zijn de bacheloropleidingen Industrial Design Engineering (faculteit ET), Applied Physics (faculteit S&T) en Advanced Technology (faculteit S&T), en de master Geo Information and Earth Observation Sciences (faculteit ITC).

Kleinschaligheid of efficiëntie

Het Twents Onderwijs Model (TOM) kenmerkt door de praktijkgerichte aanpak: in kleine groepen werken aan concrete projecten. Dit leidt tot ondernemende alumni die goed in staat zijn samen te werken, maar vergt ook intensieve begeleiding van docenten. De huidige financiële situatie vraagt om aanpassingen waarbij de kwaliteit en goede begeleiding gewaarborgd blijven. In 2024 nemen we de implementatie van TOM onder de loep, specifiek bijvoorbeeld het grote aantal toetsmomenten. De kern van het model blijft hierbij gehandhaafd.

Kwaliteitszorg

Drie jaar na de positieve uitslag van de Instellingstoets Kwaliteitszorg (ITK, april 2020) heeft de UT in mei 2023 een tussenevaluatie voor de ITK laten uitvoeren door externe peers. De uitkomsten worden meegenomen in de voorbereidingen op de ITK die in 2026 zal plaatsvinden.

Op opleidingsniveau is het volgende bereikt:

  • In 2023 heeft de NVAO een positief besluit genomen over behoud van de accreditatie voor de bachelor- en masteropleidingen Electrical Engineering (faculteit EEMCS), Industrial Engineering Management (BMS) en Sustainable Energy Technology (ET).

  • De masteropleidingen Educational Science & Technology (faculteit BMS), Embedded Systems (faculteit EEMCS) en Spatial Engineering (faculteit ITC) inclusief bijzonder kenmerk Internationalisering) hebben van het panel een positieve beoordeling ontvangen en wachten op het definitieve besluit van de NVAO.

  • De masteropleidingen Philosophy of Science, Technology & Society, Business Information Technology en Management, Society and Technology (incl. Joint Degree met de WUR) van faculteit BMS zijn gevisiteerd en wachten op het rapport van het visitatiepanel.

  • Voor de volgende opleidingen zijn de visitatietrajecten gestart: Liberal Arts and Science (ATLAS, faculteit ITC), Mechanical Engineering (ET) inclusief nevenvestiging Amsterdam, Chemical Science & Engineering (S&T) en (International) Business Administration (BMS). Laatstgenoemde is inclusief de twee bijzondere kenmerken Ondernemen en Internationalisering (CeQuint).

  • In 2023 is een start gemaakt om de deeltijd master Public Management (faculteit BMS), naast de EAPAA-accreditatie, ook NVAO geaccrediteerd te krijgen. Dit is versneld ingezet vanwege een inspectieonderzoek naar de uitvoering van de wet bescherming namen en graden bij MPM. Na eerst gezakt te zijn, heeft de nieuwe masteropleiding Humanitarian Engineering (ITC) de doelmatigheidstoets in 2023 alsnog behaald. Een aanvraag voor een toets nieuwe opleiding is ingediend bij de NVAO. De beoordeling door het panel vindt begin 2024 plaats.

Naast kwaliteitszorg in de opleidingen hebben in 2023 verbeterslagen in het voorbereidend jaar dat we aanbieden met onze partner Navitas (Twente Pathway College, TPC) plaatsgevonden. De eisen om het voorbereidend jaar te voltooien zijn opgehoogd. Dit resulteerde in een hoger percentage TPC studenten met een positief bindend studieadvies (BSA) in onze bacheloropleidingen. Daarnaast heeft in 2023 een officieuze her-accreditatie plaatsgevonden van het voorbereidend jaar waarbij gezamenlijk kritisch is gekeken naar de kwaliteit, doelen, structuur en inrichting. Opgedane inzichten hieruit zullen in 2024 worden geïmplementeerd in het verlengde contract met Navitas. Ook de uitkomsten van het landelijke internationaliseringsdebat worden meegenomen.

Als onderdeel van een OCW-experiment kunnen studenten na afloop van hun bacheloropleiding een beperkte tweedegraads onderwijsbevoegdheid halen voor een aan hun bachelor verwant schoolvak als ze met succes deelnemen aan de Educatieve Module van 30 studiepunten. Na afronding van de Educatieve Module krijgt de student een certificaat dat in combinatie met de reeds behaalde bachelor de student bevoegd maakt om onderwijs te geven in het desbetreffende schoolvak in het vmbo en de eerste drie leerjaren van havo en vwo. In 2022-2023 nam 1 student deel aan de Educatieve Module. Dezelfde bevoegdheid kan ook worden behaald via de minor Leren Lesgeven waarvoor zich in 2022-2023 49 studenten inschreven. Deze hoge deelname verklaart mogelijk het relatief lage aantal studenten in de Educatieve Module. Per collegejaar 2023-2024 is de educatieve module verankerd in de wet en geen experiment meer. De route richting het docentschap blijft hiermee beschikbaar.

Op het gebied van onderzoek is het landelijke Strategy Evaluation Protocol de leidraad voor het beoordelen van de borging van de kwaliteit. In 2023 werd gewerkt aan de invoering van het Europese protocol voor vernieuwing van onderzoeksbeoordelingen (Agreement on reforming research assessment), waar de UT in 2022 mee heeft ingestemd. Dit protocol streeft naar een verbeterd, doeltreffender, efficiënter en inclusiever onderzoekssysteem. Beoordeling van de faculteit S&T en de EEMCS-discipline Elektrotechniek zijn in 2023 verder voorbereid. Dit jaar verschenen geen onderzoeksvisitatierapporten.

Eind 2023 heeft de landelijke Sectorplancommissie Bèta & Techniek de UT bezocht. De commissie is zeer te spreken over de voortgang van de sectorplannen Bèta & Techniek en de manier waarop deze het onderzoeksfundament versterken. De commissie complimenteert de UT met de outreach-activiteiten zoals het Pre-University programma en de regionale (HBO, VO) en landelijke (VU) samenwerkingen in het onderwijs. Verder is het grote aantal aantal vaste contracten voor nieuw personeel geprezen, net als de startpakketten die vrijwel elke nieuwe aangestelde wetenschapper ontving.

Binnen onderzoek en onderwijs speelt het creëren van maatschappelijke impact een steeds grotere rol. Traditionele 'league table' rankings slagen echter beperkt in het meten hiervan. In gesprek met de andere Nederlandse universiteiten wordt daarom ingezet op een cultuurverandering in het gebruik van deze rankings.

Ondanks de beperkingen geven rankings inzicht in onze positie ten opzichte van andere instellingen, handig omdat er nog geen alternatief is. QS en THE World University Ranking rangschikken universiteiten wereldwijd op basis van geselecteerde prestaties in onderwijs en onderzoek. De UT steeg 91 plaatsen in de THE-ranking. De Leiden ranking is gebaseerd op de genormaliseerde citatie-impact van de UT-publicaties.

Impact ranking Sustainable Development Goal 9

Als toevoeging op de traditionele rankings, heeft de UT deelgenomen aan de THE-impact ranking voor Sustainable Development Goal 9 ('industry, innovation, and infrastructure'). De UT behield haar gedeelde eerste positie voor deze SDG. De ranking van deze SDG is gebaseerd op patenten, spin-offs en onderzoeksinkomsten uit de industrie.