Ontwikkelen, erkennen en waarderen

Om elk talent te stimuleren en ruimte te bieden om zich te ontwikkelen en bij te dragen aan individuele én teamambities, werken we in lijn met de UNL-routekaart ‘Room for Everyone’s Talent in Practice’. In 2023 is een Talent Development Map ontwikkeld die leidinggevenden en wetenschappelijk personeel ondersteunt om samen nieuwe manieren van functiewaardering te bepalen. Het is een menukaart met verplichte en optionele componenten waarmee carrièrepaden kunnen worden uitgestippeld vanuit de profielen onderzoeker, docent, assistant professor, associate professor en full professor.

In totaal 80 UT medewerkers bezochten de UT talkshow Recognition & Rewards (Erkennen & Waarderen, R&R) in september. Landelijk namen we deel aan het nationale Erkennen & Waarderen Festival en waren we betrokken bij de totstandkoming van het e-magazine 'Embrace the Impact'. Het nationaal programma richt zich primair op het breder erkennen en waarderen van wetenschappelijk personeel. De UT richt zich ook op ondersteunend beheerspersoneel (OBP). Twee van onze 'Young Professionals' presenteerden het resultaat van hun onderzoek daarnaar.

In 2023 zijn in het kader van toekomstgericht ontwikkelen de volgende resultaten behaald:

• 126 medewerkers hebben gebruik gemaakt van de mogelijkheid van een ontwikkelgesprek. Hiervan valt 27% onder het WP en 73% onder het OBP.

• 1.195 medewerkers en 48 studenten hebben deelgenomen aan de 122 trainingen die de UT biedt. Hiervan is 34% WP, 25% OBP en 34% PhD.

• 2.284 medewerkers hebben een account voor het online learning platform Good Habitz, van wie er 395 actief een onlinetraining hebben gevolgd.

• Nieuwe tools: de UT Jobs Map, de DIVA tool als gesprekleidraad voor digitale vaardigheden en een nieuw evaluatiesysteem voor de trainingen.

Wanneer we specifiek kijken naar talentontwikkeling met oog op toekomstgericht onderwijs, dan zijn in 2023 de volgende resultaten behaald:

• 8 UT deelnemers en 7 deelnemers van de RUG, met wie we dit programma aanbieden, volgen het Educational Leadership Programme. Deze leergang helpt mensen met een regiepositie in het onderwijs zich te ontwikkelen tot succesvolle leiders van onderwijsinnovaties.

• 67 UT-ers verwierven de Basis Kwalificatie Onderwijs (BKO). In 2023 hebben in totaal 265 docenten één of meerdere BKO-cursussen gevolgd. Ook is het BKO-traject herontworpen, nieuw is dat docenten ook deelcompetenties van de BKO kunnen afronden. In 2023 zijn 116 docenten gestart.

• 7 UT medewerkers kregen de Senior Kwalificatie Onderwijs (SKO). In totaal hebben nu 48 UT docenten het SKO-certificaat.

• 17 UT deelnemers startten aan de Senior University Examination Qualification (SUEQ), 8 hebben het afgerond, 6 zijn nog bezig en 3 zijn gestopt. 2 deelnemers uit een eerdere editie ontvingen het certificaat.

• 59 UT-ers hebben masterclasses voor docentprofessionalisering gevolgd:

• 205 promovendi hebben deelgenomen aan de Taste of Teaching, een cursus ter voorbereiding op het geven van onderwijs en het begeleiden van studenten in afstudeertrajecten.

• Om nieuwe opleidingsdirecteuren een vliegende start te geven, heeft de UT een uniek traject ontworpen. Voor nieuwe OLD’s is in 2023 is een startbijeenkomst georganiseerd. Inspiratie en informeel netwerken stond centraal bij vier netwerkbijeenkomsten voor alle opleidingsdirecteuren.

Met prijzen en onderscheidingen worden bijzondere prestaties expliciet erkend. De UT toont haar waardering door het uitreiken van prijzen én door mensen voor te dragen voor externe prijzen en benoemingen. De UT Prizes and awards committee richt zich steeds meer op wetenschappers die met hun werk maatschappelijk impact realiseren en op het belonen van resultaten van teams in plaats van individuele prestaties. Om een indruk te geven van het inspirerende werk waar UT-ers dagelijks mee bezig zijn, noemen we hier enkele. Een uitgebreid overzicht van prijzen, individuele beurzen, lidmaatschappen en Europese projecten staat in Prijzen, individuele beurzen, lidmaatschappen en Europese projecten.

Bram Nauta met de Stevinprijs

De wereldwijde erkenning van zijn expertise in het ontwerpen van schakelingen op chips resulteerde voor Bram Nauta, hoogleraar Integrated Circuit Design (faculteit EEMCS) in het ontvangen van de Stevinpremie, de hoogste Nederlandse onderscheiding voor een onderzoeker in Nederland die een bijzonder succes heeft behaald op het gebied van kennisbenutting voor de samenleving. Nauta heeft met zijn innovaties directe impact gehad op veelgebruikte elektronica. Zijn 'Nauta-schakeling' vormde de basis voor energiezuinige Bluetooth- en WiFi-chips, en speelde een cruciale rol in de ontwikkeling van draadloze communicatietechnologieën zoals 5G, WiFi en bluetooth. Als Stevinpremie-laureaat ontvangt Nauta een financiële bijdrage van M€ 1,5. Eerder dit jaar ontving hij al de Dutch Innovation Award voor zijn impact door technologische innovaties.

Heidi Toivonen (faculteit BMS) ontving na nominatie door studievereniging Dimensie dit jaar de UT docent van het jaar prijs. Tijdens de finale-presentaties van de genomineerden ging Toivonen in op verschillende verhalen over de klimaatcrisis. De docente vroeg het publiek hoe de wereld er over twintig jaar uit zou zien: apocalyptisch, volledig duurzaam, of iets daartussenin. Ze wees erop dat verschillende verhalen invloed hebben op ons handelen met betrekking tot de klimaatcrisis. Volgens de jury was haar verhaal ‘intrigerend, voorzien van de beste slides en precies de juiste hoeveelheid informatie’. Ook waardeerde de jury dat de universitair docent haar eigen onderzoek aanhaalde om het onderwerp te belichten.

Ton de Jong, hoogleraar instructietechnologie (faculteit BMS), ontving de EARLI oeuvreprijs voor zijn bijdragen aan het vakgebied van leren en onderwijzen op het gebied van natuurkunde, scheikunde en biologie. The European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI) is de grootste onderwijsvereniging in Europa. De Jong heeft zich met name onderscheiden op het gebied van onderzoekend leren. Deze benadering plaatst de student in een actieve rol, gericht op zelf experimenteren en leren door praktische betrokkenheid. Hoewel dit concept niet nieuw is, opent moderne technologie nieuwe mogelijkheden voor de implementatie ervan.

Marieke Huisman, professor in Software Reliability (faculteit EEMCS) is een van de twee ontvangers van de landelijke NWO Athena Awards. Deze award wordt uitgereikt aan uitzonderlijke vrouwelijke onderzoekers. Hiermee worden zij erkend als essentiële rolmodellen en inspiratie voor aspirant-vrouwelijke onderzoekers en vrouwelijke studenten. Als voorvechter voor diversiteit ondersteunt en inspireert Huisman andere vrouwen.

Een greep uit onze overige laureaten:

• Rick Hogeboom, Harijot Singh Bindra, Maria Carla Piastra, Sihao Sun ontvingen ieder een Veni-subsidie van 280.000 euro, net als Fleurianne Bertrand die tijdens haar aanvraag voor de UT werkte. De pas gepromoveerden kunnen hiermee hun onderzoek verder ontwikkelen.

• Arnd Hartmanns, Linn Leppert, Jelmer Renema en Roland van Rijswijk-Deij kunnen met Vidi-subsidies van k€ 800 per wetenschapper nieuwe onderzoekslijnen ontwikkelen. Lees hier meer over hun plannen. Ook David Fernandez Rivas ontving een Vidi.

• Mark Huijben, Christian Nijhuis en Floris Zwanenburg, allen verbonden aan onderzoeksinstituut MESA+, ontvingen ieder een Vici-beurs van M€ 1,5.

• Bettina Schwab won een ERC Starting Grant, ERC Consolidator Grants waren er voor Wiebe de Vos en voor Johannes Schmidt-Hieber, Massimo Sartori en Richard Stevens. Robert Passier en Detlef Lohse kregen ieder een ERC Advanced Grant. Bijzonder is dat Lohse voor de derde keer deze subsidie ontving, een zeldzame prestatie.

Naast prijzen zijn er ook bijzondere benoemingen die we graag uitlichten: