Coronaparagraaf
Om de effecten van de pandemie op te vangen maakt de UT gebruik van verschillende COVID-19 gerelateerde instrumenten. Acties zijn door het hele jaarverslag terug te vinden. Deze bijlage biedt een integrale tekst over het NPO.
Nationaal Programma Onderwijs
BEKOSTIGING
Extra instroom van studenten. Is regulier via het verdeelmodel in de organisatie verspreid en daarmee ingezet voor onderwijs en onderzoek.
SUBSIDIEREGELINGEN
Extra hulp voor de klas. Hiermee financierden we coronabanen die zijn ingezet voor het terugdringen van extra werkdruk door het online aanbieden van onderwijs. In 2023 zijn hiervoor de laatste uitgaven gedaan.
MIDDELEN VOOR ONDERZOEK
Nationaal programma onderzoek. Onderzoekers worden ondersteund met middelen uit het ‘Bestuursakkoord onderzoek Steunprogramma voor herstel en perspectief van de onderzoeker’.
CORONA-ENVELOPPE
Voor de middelen uit de Corona-enveloppe hebben we plannen opgesteld en middelen ontvangen voor onderstaande thema’s. In 2023 hebben we er volop gebruik van gemaakt en we zullen 2024 ook als bestedingsjaar gebruiken. Sommige plannen zijn in 2023 voltooid en andere lopen tot eind 2024. We besteden ook aandacht aan het implementeren van maatregelen in de reguliere bedrijfsvoering zodat ook na de subsidieperiode voldoende tijd, geld en aandacht blijft voor de betreffende thema’s.
Thema 1 Soepele in- en doorstroom
Thema 2 Welzijn studenten en sociale binding met de opleiding
De thema’s zijn samengenomen in een plan voor:
Extra student support staf
Verbetering intake en matching
Verbetering informatievoorziening
Activiteiten studieverenigingen
Student-2-student support
Thema 5 Studievertraging en uitval in lerarenopleidingen
Binnen dit thema is er een plan voor:
Het aanstellen van een stage- en inductiecoach
Ondersteuning van startende leraren voor het wegwerken van leerachterstanden
Het aanschaffen van extra hardware
Een online tool en licenties voor de tool.
Daarnaast nemen we deel aan gezamenlijke landelijke plannen op deze thema’s.
Thema 1 Soepele in- en doorstroom & Thema 2 Studentenwelzijn
De basisprincipes voor onderwijs aan de UT zijn gebaseerd op 3 pilaren: Qualification, Socialisation en Subjectification. COVID-19 heeft vooral zijn weerslag gehad op de laatste twee (zoals bleek uit verschillende studentenwelzijnsenquêtes). Gezien de UT zich richt op student community building en student engagement, zijn de thema 1 en 2 van het NPO in onze ogen onlosmakelijk met elkaar verbonden. Er is dan ook gekozen om deze twee thema’s in de planvorming te clusteren.
Het plan is tot stand gekomen in samenwerking met de stuurgroep van het Student Well-being Improvement Programme (SWIP). Input is verzameld uit de studenten- gemeenschap, vertegenwoordigers uit de keten van studiebegeleiding, medewerkers internationalisering en vicedecanen onderwijs. De input, in combinatie met een analyse van bestaande projecten en infrastructuren en de keuzelijst vanuit OCW, is afgewogen tegen een set van criteria. Uiteindelijk heeft dit geleid tot het plan met bovengenoemde componenten.
De actuele initiatieven komen overeen met gemaakte plannen, enkele reallocaties zijn aangebracht en de inrichting van de betrokkenheid van de medezeggenschap is definitief vastgesteld. De faculteiten hebben extra studieadviseurs in dienst genomen om alle studenten te ondersteunen. Er zijn initiatieven ontplooid ter verbetering van de studievoortgang en welzijn van studenten. Er is een nieuwe Studiekeuzecheck tool. De informatievoorziening voor studenten is geoptimaliseerd o.a. door een verbeterde Student Services website, een duidelijke hulpstructuur en een gezamenlijke Course finder voor studenten. Studieverenigingen hebben sociale activiteiten georganiseerd voor alle studenten. En studentmentoren en tutoren zijn ingezet in de opleidingen om studenten een zachte landing te geven op de UT en om mogelijke studieachterstanden weg te werken.
Thema 5 Studievertraging en uitval in lerarenopleidingen
Onze lerarenopleiding leidt studenten op tot startbekwame bèta-docenten voor de vakken Wiskunde, Natuurkunde, Scheikunde, Informatica en Techniek/ Ontwerpen. Vanwege het nijpende lerarentekort in deze vakken in het voortgezet onderwijs is het van groot belang dat studenten zo min mogelijk vertraging oplopen en een zachte landing maken in het voortgezet onderwijs. We hebben gekozen voor een besteding langs de vier genoemde bullets omdat die optimaal bijdraagt aan het oplossen van specifieke Corona-gerelateerde problemen bij studenten van de lerarenopleiding en één waarvan we ook na 2023 profijt hebben.
In 2023 zijn we verdergegaan met het bieden van extra begeleiding voor studenten, extra onderwijsmogelijkheden en nieuwe (digitale) oplossingen om de praktische ervaring uit te kunnen breiden. Er is nieuw personeel aangenomen en bestaande medewerkers hebben ook in 2023 extra uren gekregen voor additionele coaching van studenten en om bij te dragen aan projecten waarmee we studenten helpen hun (door COVID-19 opgelopen) achterstanden in te lopen. Verder is hardware aangeschaft en zijn licenties voor ICT-middelen gekocht of verlengd. Dit zijn met name tools en software om studenten gedurende hun voortgezet onderwijsstages te kunnen ondersteunen.
NPO verantwoording |
Gepland totaal |
besteed t/m 2023 |
Restant te besteden 2024 |
---|---|---|---|
Soepele in- en doorstroom |
€ 942.500 |
€ 408.247 |
€ 534.253 |
Studentenwelzijn |
€ 942.500 |
€ 563.887 |
€ 378.613 |
Lerarenopleidingen |
€ 320.000 |
€ 320.000 |
|
Overig* |
€ 608.000 |
€ 606.330 |
€ 1.670 |
Totaal |
€ 2.813.000 |
€ 1.898.464 |
€ 914.536 |
- *Onder categorie 'Overig' zijn opgenomen: Extra hulp voor de klas, het projectmanagement en de UT bijdrage aan de nationale plannen. Inhoudelijk valt extra hulp voor de klas onder thema 1. Projectmanagement en de nationale plannen vallen inhoudelijk onder zowel thema 1 als thema 2.
Bijsturen en monitoring
Voor het toezien op de implementatie van de plannen voor thema 1 en 2 is projectleiding ingericht. Hier ligt de verantwoordelijkheid voor het bewaken van de voortgang, zowel op het niveau van de instelling als binnen de faculteiten en de realisatie van de gezamenlijke nationale plannen. Ook wordt in dat kader geborgd dat NPO wordt ingebed in bestaande projecten en structuren.
Eventuele bijstellingen in het plan worden voorgelegd aan de faculteitsbesturen die de faculteitsraad betrekken. De portefeuillehouders onderwijs informeren projectmanagers en portefeuillehouders. Over eventuele andere bijstellingen beslist het CvB op advies van de UCOW. De URaad wordt geïnformeerd over de voortgang en betrokken bij over eventuele bijstellingen.
Voor thema 5 zorgt een projectleider voor monitoring van het project, het verbinden van deelprojecten en als nodig bijsturing. Eventueel noodzakelijke reallocatie van middelen vindt plaats in afstemming met het managementteam van de Sectie Docentontwikkeling waar de lerarenopleiding deel van uitmaakt.
Nationaal Programma Onderzoek
Onderzoekers zijn ook in 2023 ondersteund met middelen uit het ‘Bestuursakkoord onderzoek Steunprogramma voor herstel en perspectief van de onderzoeker’. Vanaf 2021 was in totaal M€ 2,7 NPO-onderzoeksmiddelen beschikbaar voor maatregelen ter compensatie van de opgelopen vertraging bij onderzoekers als gevolg van COVID-19. Naast het inzetten van de beschikbare middelen voor de verlenging van contracten, zijn ook kosten gemaakt in verband met de extra begeleiding door de wetenschappelijke staf van deze personen en additionele kosten die samenhangen met het onderzoek (allowance, veldwerk, verzekering). De inzet van NPO-onderzoek is gedeeld met het OPUT. Na afronding van dat proces is de informatie met de UR gedeeld.
Nationaal Programma Onderwijs |
NP Onderwijsmiddelen |
Eigen middelen |
---|---|---|
Besteed in euro’s |
€ 1.310.564,00 |
Nvt |
Aantal geholpen onderzoekers – unieke personen |
117 |
Nvt |