Wereldwijde community

Bron: UT Alumni Office

Samen met huidige studenten, medewerkers en oud-medewerkers vormen onze ruim 60.000 alumni een wereldwijde gemeenschap van ruim 75.000 ‘Twentenaren’ die met hun kennis en ervaring bijdragen aan een betere samenleving.

Alumni talks

Het Universiteitsfonds Twente (UFonds) en het UT Ambassadeursnetwerk ondersteunen onze gemeenschap met friendraising & fundraising. Ruim 23.000 studenten en community-members bezochten circa 45 evenementen die financieel werden ondersteund door het UFonds. Het is op die manier een aanjager van de UT-Community for Life. Bijna 1.150 alumni, relaties, medewerkers en studenten doneerden ruim k€ 300 aan onderzoek, beurzen, prijzen en studentenactiviteiten. Een bijzondere donateur is het echtpaar dat jaarlijks k€ 30 schonk aan onderzoek van neurologen Michel van Putten en Jeannette Hofmeijer naar het voorkomen en herstellen van hersenschade bij zuurstoftekort. In 2023 verhoogden zij hun bijdrage naar k€ 100 per jaar.

Naast een UT community is ook het 4TU Dutch Engineers Alumni Networks (DEAN) actief waarin alumni van TU Delft, TU Eindhoven, Wageningen Research Universiteit en de UT elkaar opzoeken om kennis en ervaringen uit te wisselen en elkaars bedrijven te bezoeken. DEAN zijn te vinden in onder meer Kopenhagen, Genève, Madrid, Melbourne, Sydney, New York, San Francisco en Tokyo.

Het Young Alumni Network ondersteunt jonge alumni bij hun introductie tot de arbeidsmarkt door peer-to-peer mentoring tijdens de eerste jaren van hun carrière. Gemiddeld 2.000 alumni bezoeken jaarlijks een evenement dat door het alumnibureau, de alumniverenigingen of de alumnikringen worden georganiseerd. Dit kan variëren van een reünie of lezing tot een bedrijfsbezoek of een workshop.

Mondiale gebeurtenissen

In onze gemeenschap zijn mensen afkomstig uit diverse oorlogs- ramp- en crisisgebieden, zoals Ethiopië, Soedan, Israël/Palestina en Oekraïne.

Bij buitenlandse calamiteiten zoeken we direct contact met eventuele UT-ers in het getroffen gebied voor welzijnsbeoordeling en hulpverlening. We kijken ook naar de ondersteuning van UT-ers afkomstig uit getroffen gebieden die zich op de campus bevinden. Na de aardbeving in Turkije en Syrië op 6 februari 2023 ontstond er binnen onze gemeenschap de behoefte om geld en hulpmiddelen in te zamelen. Zo hebben leden van de Turkic Student Association Twente geld opgehaald door Turkse lekkernijen te verkopen op het O&O-plein. Door het delen van faciliteiten en het delen van oproepen ondersteunen we dergelijke initiatieven.

Actie Turkic Student Association Twente

Waar nodig bieden we ook mentale steun. Zoals bij de dood van de 22-jarige Koerdisch Iraanse vrouw Mahsa Amini in Teheran. Haar overlijden resulteerde in grootschalige protesten in Iran. Deze protesten hadden weerslag op de Iraanse medewerkers en studenten binnen onze gemeenschap en riepen gevoelens van onveiligheid en angst bij hen op.

Ten slotte bieden we financiële steun. De tijdelijke bescherming die Oekraïense studenten uit de Nederlandse overheid kregen, hebben de Nederlandse universiteiten ook in 2023 uitgebreid met een verlaagd collegegeld tarief. De UT heeft naast de groep Oekraïense studenten die onder de Richtlijn Tijdelijke Bescherming viel ook aan vluchtelingen en asielzoekers gedurende hun nominale studie het verlaagde collegegeldtarief geboden.