Waardecreatiemodel
Het waardecreatiemodel specificeert hoe we waarde creëren. Het model bestaat uit een aantal onderdelen:
Bronnen
Waardecreatie
Output & Outcomes
Impact
Maatschappelijke uitdagingen
Bronnen
Het waardecreatiemodel start met de input van diverse soorten hulpbronnen.
Financiën
Collegegelden en financiering uit overheid en bedrijfsleven.
Mensen
Technologie
Voor bedrijfsvoering, onderwijs, onderzoek en innovatie.
Goederen
Roerende zaken zoals laptops en meubilair.
Natuurlijk
Hulpbronnen voor bedrijfsvoering, zoals metalen, hout, zon, wind en water.
Infrastructuur
Onroerende zaken zoals laboratoria en gebouwen.
Sociaal en relaties
Netwerken en relaties betrokken bij de UT.
Intellect
Kennis en methodieken voor onderwijs, onderzoek en innovaties.
Waardecreatie door de UT
Vervolgens creëert de UT waarde door het inzetten van onze stakeholders, competenties, waarden en activiteiten.
Stakeholders
Diverse stakeholders zijn betrokken bij het creëren van waarde.
Studenten
Medewerkers
Alumni
Burgers
Overheid
Bedrijfsleven
Fysieke en digitale netwerken
Strategie
Shaping2030 geeft richting aan de waardecreatie en bestaat uit drie pijlers:
Wij werken volgens onze kernwaarden...
People centered
Rechtvaardig
Duurzaam
Digitaal
Ondernemend
Inclusief
Open
...en zetten onze kernactiviteiten in...
...binnen onze kern competenties.
High Tech Human Touch
Technische en natuurwetenschappen
Sociale en gedragswetenschappen
Onderzoeksinfrastuctuur
Visie
Bijdragen aan een eerlijke, duurzame en digitale samenleving.
Output & outcomes
De waardecreatie van de UT levert output en outcomes op. Deze dragen bij aan sociale- en technische innovaties en aan transities van maatschappelijke sectoren.
Ontwikkeling kennis en kerntechnologieën
Innovaties op het grensvlak tussen techniek en samenleving
Getalenteerde alumni en medewerkers in duurzame loopbanen
Katalysator van ecosystemen
Een veilige en stimulerende werk- en leeromgeving
Duurzame en people-centered oplossingen
Impact
Via uiteenlopende wegen heeft dit maatschappelijke impact, waarmee wij bijdragen aan de oplossing van vraagstukken op het gebied van mens, maatschappij en verbindingen. In onze verslaglegging en verantwoording concentreren we ons steeds meer op deze impact. Zo ook in dit jaarverslag.
Maatschappelijke uitdagingen
Maatschappelijke uitdagingen nemen alleen maar toe in aantal en complexiteit. Door middel van onze kernactiviteiten onderwijs, onderzoek en valorisatie in de technische, natuur-, sociale en gedragswetenschappen dragen wij bij aan oplossingen voor deze uitdagingen. Dit doen we door co-creatie: in directe samenwerking met onze stakeholders. Naast inhoudelijke onderzoeksthema's krijgt dit bijvoorbeeld vorm door challenge-based onderwijs en onderzoek. De focus ligt hierbij op de domeinen Healthy living & better healthcare; Connected Communities en Sustainable environment.
We anticiperen op:
de human capital agenda van de toekomst
aankomende energie-, klimaat-, materiaal transities en digitalisering
economische en sociale ontwikkeling van de regio en Nederland