In de opleidingsketen

Voor de UT is de hele opleidingsketen van belang. Immers, de leraren in het basis- en middelbaar onderwijs spelen een belangrijke rol om scholieren enthousiast te maken voor een technisch gerichte opleiding, mogelijk bij de UT. Ook houdt leren niet op nadat een diploma is behaald. Zo bedienen we niet alleen onze alumni met een aanbod voor Leven Lang Ontwikkelen, maar ook voor andere groepen is bij- en omscholing essentieel om bij te blijven op de arbeidsmarkt. 

Aan de voorkant van de keten werken we met een hecht netwerk van circa 40 basisscholen en evenveel VO-scholen in Oost-Nederland aan onderwijs- en professionaliserings-programma’s voor leerlingen en docenten. Het programma Pre-U Junior, gericht op basisscholen, is het UT-wetenschapsknooppunt voor outreach en versterking van wetenschap en technologie in het primair onderwijs. Het programma Pre-U, voor middelbare scholen, bereidt leerlingen voor op studeren in het HO. In 2023 hebben ruim 4.000 leerlingen van 26 regionale VO-scholen deelgenomen. Het programma bood masterclasses, workshops, webclasses en e-learnings. Daarnaast waren er evenementen zoals de Twentse Wiskunde Estafette, Girlsday en diverse Science-on-Tour events. Kenmerkend is de grote inzet van studentassistenten als begeleider en rolmodel bij de ontwikkeling en uitvoering van de activiteiten. Beide programma's werden goed tot zeer goed gewaardeerd. Docenten in de regio nemen deel aan het programma Pro-U voor docentprofessionalisering, dat voortvloeit uit de vakken van de lerarenopleidingen en het onderwijskundig onderzoek van de faculteit BMS.

De UT verzorgt ook lerarenopleidingen voor het voortgezet onderwijs in de richtingen natuurkunde, wiskunde, scheikunde, informatica en ontwerpen, uitgevoerd door middel van de master Educatie en Communicatie in de Bètawetenschappen (faculteit BMS), de educatieve minor/module Leren Lesgeven en een zij-instroomtraject. Op deze wijze kunnen zowel bachelorstudenten, masterstudenten als alumni zich oriënteren op en bekwamen in het docentschap in een technisch schoolvak. Hiermee vervult de UT een essentiële rol ten tijde van een landelijk tekort aan leraren in het funderend onderwijs.

Aan de andere kant van de onderwijsketen staat levenlang ontwikkelen (Lifelong Learning, LLL). De UT ziet LLL als een volwaardige pijler in het UT onderwijs. Komende tijd versterken de faculteiten en instituten het LLL-aanbod en breiden het uit. Daarnaast ontwikkelen we de procesmatige ondersteuning van de LLL-instroom. Een Twentse coalitie (UT, Saxion, ROC en bedrijfsleven) heeft een succesvol voorstel ingediend voor het Nationaal Groeifondsprogramma LLO-Katalysator. Met een subsidie van M€ 2 voor scholing van werknemers in de energietransitie in Twente bundelen we onze hun krachten om een leven lang ontwikkelen vorm te geven rondom de grote uitdagingen op het gebied van de energietransitie.