Voor een inclusieve en veilige omgeving

Net als in onze samenleving zijn inclusie en sociale veiligheid actuele onderwerpen bij de UT. In 2020 zijn we een nieuwe weg ingeslagen om diversiteit, gelijkwaardigheid en inclusie (Diversity, Equity & Inclusion, DE&I) beter te verankeren in onze organisatie. Over de jaren is met het opzetten van een DE&I team, een strategisch plan Shaping2030, een UT breed intern onderzoek en het tekenen van het Nationale Actie Plan voor meer Diversiteit en Inclusie in het hoger onderwijs in Nederland (UNL) een stevige stap gemaakt naar het doel een inclusieve universiteit te zijn. De focus in 2023 lag op het 'normaal laten zijn' van DE&I. Hoe integreren we het niet alleen in beleid, maar ook in onze way of working, ons onderwijs en onderzoek. Dit is cruciaal voor een rechtvaardigere, sociaal veiligere en open leer-, werk- en leefomgeving voor iedereen.

In 2023 is de regiegroep Sociale Veiligheid ingesteld om te onderzoeken hoe een sociaal veilige omgeving er voor de UT uitziet en om specifiekere vraagstukken integraal aan te pakken. Verschillende partijen waaronder de teams DE&I en integrale veiligheid, diensten CES, HR en M&C, de ombudsfunctionaris en studentenverenigingen hebben de handen in een geslagen. Samen zetten we ons in om voor studenten, medewerkers en bezoekers een veilige omgeving te creëren, waar men elkaar (respectvol) kan aanspreken en een waar men weet waar men terecht kunnen als dat niet zo is.

De theatervoorstelling Mindlab, gemaakt door TheaterMakers Radio Kootwijk en mede-ontwikkeld door de UT, is onderdeel van ons integrale DE&I en sociale veiligheidsprogramma. De voorstelling laat zien dat sociale veiligheid en DE&I grote invloed hebben op het erkennen en waarderen van medewerkers en studenten. De voorstelling draagt bij aan bewustzijn van ieders eigen handelen en zelfreflectie en moedigt aan het gesprek hierover te voeren. In 2023 zijn de twee voorstellingen door 110 mensen bezocht en is de voorstelling genomineerd voor de KHMW Brouwer Vertrouwensprijs 2024.

Bijeenkomst Incentive Fund 2023

Het UT Incentive Fund financiert en ondersteunt projectvoorstellen die diversiteit, gelijkwaardigheid en inclusie stimuleren. Van de 8 medewerkersvoorstellen zijn er 6 gehonoreerd net als 2 van de 3 studenten aanvragen. Op 30 juni vond een bijeenkomst plaats waar UT-ers die vorig jaar waren gehonoreerd het stokje overdroegen aan de nieuwe laureaten. Zoals aan PhD-student Leoni Winschermann (faculteit EEMCS) en docent Islam Bouzguenda (faculteit BMS). Winschermann organiseert met P-NUT collega’s een sportdag met een breed scala aan sporten, waaronder rolstoelbasketbal. Bouzguenda organiseert een sportdag die moslimvrouwen wil inspireren (meer) gebruik te maken van de sportfaciliteiten die UT biedt. Beiden hopen zo ook iedereen bewust te maken dat fijn en comfortabel sporten (nog) niet voor iedereen bereikbaar is.

Het jaarverslag van de ombudsfunctionaris en vertrouwenspersonen laat zien dat ondanks preventieve maatregelen zoals hierboven beschreven, deze functies van belang zijn. De ombudsfunctionaris ontving in studiejaar 2022-2023 in totaal 38 nieuwe meldingen, twee meer dan het jaar ervoor. De meeste meldingen betreffen verstoorde werkrelaties en arbeidsgeschillen. In de meeste gesprekken bleek een procedureel advies afdoende, in 16 van de 38 gevallen was daadwerkelijke bemiddeling door de ombudsfunctionaris noodzakelijk. Daarnaast liepen nog 15 meldingen uit vorige jaren. Behandeling van de meldingen heeft tot doel om met betrokken partijen het achterliggende probleem op te lossen, zodat men weer op een gezonde manier aan het werk of de studie kan.

De UT heeft een centrale klachten- en een geschillencommissie. De klachtencommissie bestond uit zes externe leden. In 2022/2023 zijn twee nieuwe klachten aan de commissie voorgelegd, daarnaast was nog een klacht uit 2021/2022 niet afgerond. Van deze drie klachten zijn er twee ingetrokken, in één geval na een schikking. Over de derde klacht is een advies aan het CvB uitgebracht, waarna het CvB de klacht als ongegrond beoordeelde. Het aantal klachten was aanzienlijk minder dan voorheen. De geschillencommissie behandelt klachten in de arbeidsrechtelijke sfeer. Deze commissie bestond uit vier leden. In 2022-2023 zijn er geen geschillen voorgelegd aan de commissie. In 2023 is aandacht besteed aan communicatie om de geschillencommissie meer bekendheid te geven.

In 2023 heeft de Commissie Wetenschappelijke Integriteit (CWI), net als in 2022, één klacht ontvangen. Deze klacht is nog in behandeling. Alle klachten die inhoudelijk in behandeling zijn genomen worden volledig en geanonimiseerd gepubliceerd op de website van UNL. We publiceren zelf een samenvatting van de klachten. De CWI en het CvB stellen anonimiteit en vertrouwelijkheid als belangrijke kernwaarden in een klachtenprocedure. Daarom wordt, mede op advies van de Universiteitsraad, hier in een vernieuwde klachtenregeling wetenschappelijke integriteit en bijbehorende procedures meer aandacht aan besteed.

Voor een veilige fysieke omgeving zijn ongeveer 160 medewerkers als bedrijfshulpverleners (BHV-ers) actief voor de dagelijkse gang van zaken. Daarnaast zijn 400-450 studenten actief als BHV-er voor activiteiten. Om hun kennis bij te houden hebben in 2023, 23 basistrainingen BHV plaats gevonden en 12 herhalingstrainingen. Daarnaast zijn verschillende crisisoefeningen gehouden voor de centrale en decentrale crisisteams. In 2023 zijn in totaal 26 ongevalsmeldingen binnengekomen: 5 meldingen van een gevaarlijke situatie, 3 bijna-ongevallen, 1 prikongeval, 10 arbeidsongevallen, 4 overige ongevallen, 1 melding van agressie en geweld en 1 verkeersongeval. Waar nodig leidde dit tot aanvullende beheersmaatregelen.