Voor en met de regio

Robbert Dijkgraaf bezoekt de UT

De regio is voor de UT een breed begrip. Het kan gaan over Enschede, Twente, Overijssel, Oost-Nederland of de Euregio. Ongeacht welke radius vanaf de campus je gebruikt, centraal staat de samenwerking in onderwijs, onderzoek en valorisatie met organisaties en bedrijven gevestigd in een grote cirkel rondom de UT. Dit was eveneens het thema van de opening academisch jaar op 4 september 2023. Hoe slaan we nog krachtiger de handen ineen om samen impact voor een betere toekomst te maken? Demissionair minister Robbert Dijkgraaf deelde zijn visie op de toekomst van het onderwijs en sprak over het ontwikkelen van veerkracht, weerbaarheid en Twents noaberschap: ‘Twente bewijst dat verbetering mogelijk is op alle drie de punten die ik genoemd heb’.

De UT is sinds 2021 betrokken bij het opstellen van een Oost-Nederlandse strategische innovatieagenda. In november 2023 vond de officiële bekrachtiging plaats van de samenwerking tussen verschillende Kennisinstellingen, Economic boards, provincies Gelderland en Overijssel, regio’s, clusterorganisaties en (koepel)organisaties. Doel is samen te werken aan vernieuwing en innovaties die bijdragen aan veilig en duurzaam voedsel, gezond leven, digitalisering, schone energie en circulaire economie en een betere aansluiting van de regio bij het Rijk en de Europese Unie.

De UT is daarnaast in de regio actief in de Twente Board, een samenwerking tussen ondernemers, overheid en onderwijsinstellingen in de regio gericht op de sociaaleconomische ontwikkeling in Twente. In 2023 is de Regiodeal Twente toegekend, een samenwerking tussen Rijk en regio om de kracht van de regio te versterken. De drie grote opgaven die hierin centraal staan zijn de druk op het regionale bedrijfsleven (dichten van de kloof tussen relatief veel MKB en weinig grote bedrijven), de inzet van al het beschikbare talent (verbeteren aansluiting beroepsbevolking en tekortsectoren) en de toegankelijkheid van de zorg (verbeteren preventie en oplossen tekorten zorgpersoneel). Cruciaal om de strategie van Twente Board waar te maken is investeren in het aantrekken, opleiden en behouden van voldoende talent.

Arbeidsmarkt en groei

Het aantal studenten is jarenlang gegroeid, ook vanuit het buitenland. Deze groei bracht op bepaalde plekken in Nederland problemen met zich mee, zoals huisvestingsproblematiek, minder plek voor Nederlandse studenten bij sommige opleidingen. De daaropvolgende voorgestelde maatregelen om instroom te beperken, raken de UT en haar omgeving hard. Demografische ontwikkelingen laten zien dat het aantal Nederlandse studenten zal afnemen. Het animo voor technische opleidingen is relatief laag. Beiden zorgen voor een grote schaarste aan academisch geschoolde technici waar de arbeidsmarkt behoefte aan heeft. Daarnaast ziet de UT het als een verarming van het onderwijs en onderzoek als de internationale instroom afneemt. Vanuit regionale verbinding werken we aan antwoord op de vraag naar technisch opgeleide studenten.

Om internationaal talent voor Nederland en onze regio te behouden zijn er diverse stimulerende en ondersteunende initiatieven. Zo helpt de minor Going Dutch: Kickstart your Dutch Work Life bij het integreren in het Nederlandse (werk)leven. Na een pilot zijn in 2023 ruim 40 studenten gestart met de minor. Daarnaast werkt de UT met regionale partners World Trade Center Twente, Saxion, Novel-T, Ondernemend Twente en de gemeente Enschede aan talentbehoud middels het project Happy to be in Twente. Naast een interessante baan willen de partners internationaal talent ook een fijne plek bieden om te wonen en leven, zodat meer internationals zich in de regio willen vestigen.

Samenwerking met Windesheim

Verder is de UT actief in Zwolle en Apeldoorn. In 2023 is een samenwerkingsovereenkomst met Hogeschool Windesheim getekend. Met het convenant spreken de onderwijsinstellingen de ambitie uit om meer samen op te trekken bij diverse initiatieven op het gebied van onderwijs en onderzoek. Het convenant bouwt voort op de reeds langer bestaande samenwerking. Het regionale innovatie-ecosysteem wordt verder versterkt door een gezamenlijk onderzoeksprogramma dat zich richt op sectoren als Maakindustrie, Kunststoffen, Zorgtechnologie en de Energietransitie.

De samenwerking met Apeldoorn richt zich met name op de ontwikkeling van een Leven Lang Ontwikkelen aanbod. De kennisinstellingen, bedrijven en overheid hebben hun krachten gebundeld om maatschappelijk relevant aanbod te blijven ontwikkelen. Het Centrum voor Veiligheid en Digitalisering (CVD) in Apeldoorn heeft zich in 2023 vooral gericht op het verder bouwen van allianties met focus op digitalisering en veiligheid. Voorbeelden hiervan zijn het geslaagde NWO project over Learning Communities en twee nieuwe subsidies voor projecten ten behoeve van versnelling van de energie- en circulariteitstransitie en grote veiligheidsvraagstukken.

Werkbezoek van Gedeputeerde Staten

De ontwikkelkansen voor Nederland liggen volop in de regio. Dit was ook de conclusie van het werkbezoek van Gedeputeerde Staten van provincie Overijssel aan de UT in december 2023. Het was de eerste keer sinds de vorming van het huidige College van Gedeputeerde Staten dat de beide besturen zo uitgebreid met elkaar spraken. Provincie Overijssel en Universiteit Twente nemen het initiatief bij het ontwikkelen van de door de regio op te stellen kansenagenda. Deze agenda heeft als doel ervoor te zorgen dat investeringen in de regio optimaal bijdragen aan maatschappelijk rendement. De besturen namen verder een kijkje op verschillende plekken binnen de universiteit, waaronder bij het DISC lab (DISC staat voor Design and Interactive Space for co-creating), bij de faculteit ITC en het TechMed Centre, DesignLab en NanoLab.