Van oriëntatie tot arbeidsmarkt

De UT biedt bachelor- en masterprogramma's die leiden tot science diploma's, naast PhD en EngD trajecten. Studenten stromen vooral in uit de middelbare school, het HBO of het buitenland. Uitgangspunt hierbij is 'de juiste student op de juiste plek' om zoveel mogelijk studenten tijdig met een diploma te laten vertrekken. Hieronder passeren de verschillende fases in dit traject de revue.

Het kiezen van een passende studie is een belangrijke maar ook ingewikkelde keuze voor aankomende studenten. Om hen te helpen boden we verschillende oriëntatiemogelijkheden aan om een goed beeld te geven of en hoe de opleiding aansluit bij hun eigen wensen, behoeften en kwaliteiten. Tijdens Open Dagen, een Taster Day, de Campus Experience en de meeloopdagen kunnen aankomende studenten de UT leren kennen. Online Open Dagen en online meet-ups zijn met name gericht op internationale bachelor- en masterzoekers. Ook organiseren we activiteiten om meer vrouwelijke studenten te werven, zoals Pre-U’s deelname aan de jaarlijkse Girlsday, een initiatief van het Expertisecentrum Genderdiversiteit in Bèta, Techniek & IT (VHTO). Om ouders te helpen bij het begeleiden van hun kind in het studiekeuzeproces is in 2023 een podcastserie gemaakt.

Bron: Osiris / SIS
  • *Het aantal nieuwe studenten dat is opgenomen in de kengetallen is hoger dan de som van deze bachelor en master diagrammen, daar zijn namelijk ook de pre-master, post-master én post-initieel meegeteld.

De daling in de bachelor komt vooral door de lagere instroom van internationale studenten, in het bijzonder van studenten die instromen via ons schakelprogamma. Voor internationale scholieren die niet direct toelaatbaar zijn tot de bachelor bieden we namelijk het International Foundation Year (IFY) met onze partner Navitas (Twente Pathway College, TPC). De aanzienlijk lagere doorstroom van het TPC in onze bacheloropleidingen (52 studenten, effect van de eerder genoemde aangeschepte criteria, ten opzichte van de 184 van vorig jaar) verklaart lagere instroom van internationale studenten in de bachelor. De daling van de instroom in de master kent drie elementen: minder UT bachelorstudenten kozen voor een vervolgmaster aan de UT, er was een lagere instroom van studenten uit het HBO en het aantal internationale studenten steeg licht. Ten opzichte van de andere Nederlandse universiteiten is ons marktaandeel (zowel bachelor als master) iets gedaald.

Bron: gecombineerde systemen IFY / Osiris / SIS

De daling van de totale instroom in het totaal van onze opleidingen is zorgelijk voor zowel de UT als de maatschappij. Het aantal scholieren dat kiest voor een technische opleiding loopt ook al jaren terug, terwijl er juist een grote behoefte is aan technisch talent op de Nederlandse arbeidsmarkt. De UT scoort heel goed op studenttevredenheid in de Nationale Studenten Enquête en de Keuzegids, echter slechts één op de twee studenten in Nederland kent de UT. Het vergroten van de naamsbekendheid is van groot belang om potentiële studiezoekers die passen bij de UT goed te informeren over de mogelijkheden van studeren in Enschede. Om meer Nederlandse aankomende studenten kennis te laten te maken met de UT lanceerden we in 2023 de campagne ‘Create your own story’. Met het vergroten van de naamsbekendheid hoopt de UT meer studenten te trekken en meer studiezoekers te interesseren voor een technische studie. De UT biedt door haar socio-technisch profiel juist mogelijkheden voor minder technisch georiënteerde studenten om zich voor te bereiden op een baan in de technische hoek.

Bron: Mobility Online en CES-SOIR

Als we kijken naar het aandeel internationale studenten dan is dat iets gestegen van 34% naar 35% van de totale populatie. De instroom van internationale studenten ligt onder een vergrootglas, als gevolg van de internationaliseringsdiscussie in de nationale politiek. Dit heeft nog een beperkte invloed gehad op de instroom in 2023, maar het effect zal mogelijk in aankomende jaren groter zijn. De UT pleit voor het op peil houden van de internationale instroom, omdat de arbeidsmarkt een grote vraag heeft naar technisch geschoold personeel die niet op te vangen valt met alleen Nederlands talent. Bovendien geloven we dat diversiteit bijdraagt aan een kwalitatief betere leer- en werkomgeving. Voor het aantrekken van internationaal talent naar de regio hebben we het University of Twente Scholarship programme (UTS). Het Holland Scholarship programme (HS) is een cofinancieringsprogramma van OCW dat zich o.a. richt op inkomende non-EER studenten. Het Orange Tulip programme (OTS) is gericht op promotie van het Nederlands Hoger Onderwijs in bepaalde landen: de beurzen gingen dit jaar naar studenten uit Indonesië.

Om de studenten een vliegende start te kunnen laten maken wordt jaarlijks de Kick-In georganiseerd. In deze introductieweek worden eerstejaars studenten geïntroduceerd in de academische en sociale wereld van de UT en de steden Enschede en Hengelo.

Na de start van de opleiding blijft het essentieel dat studenten op de juiste plek zitten om hun volledig potentieel te ontwikkelen. Het bindend studieadvies voorkomt dat studenten onnodig lang doorgaan met een niet-passende opleiding.

De wettelijke harde knip-regeling schrijft voor dat studenten pas aan hun master mogen beginnen nadat ze hun bachelor-diploma hebben behaald. Vanaf 2023 is de zogenaamde zachte-knip regeling, ingesteld in het kader van COVID-19, vervallen.

Bron: Osiris / SIS
  • *Aan de UT kunnen studenten zich met een andere genderidentiteit registreren. In de landelijke informatieuitwisselingsketen is het niet mogelijk als non-binair geregistreerd te staan. Daarom geeft dit diagram niet het werkelijke aantal weer.

Ondanks eerdergenoemde activiteiten om meer vrouwelijke studenten te werven blijft het percentage vrouwelijke studenten stabiel. In 2022-2023 zijn meer bachelor- en meer master-diploma’s uitgegeven dan vorig jaar. Een inhaalslag na de pandemie is de meest voor de hand liggende reden voor deze stijging.

Bron: OSIRIS / SIS
Bron: Hora Finita

Na de master kunnen studenten hun academische carrière vervolgen in een promotietraject. Na de COVID-19 gerelateerde dip in 2020 zit het aantal promoties sindsdien rond de 200 per jaar. Gezien het verschil met pre-Covid aantallen ligt hier nog wel werk. Om promovendi beter te ondersteunen heeft de Twente Graduate School (TGS) in 2023 nieuw cursusaanbod ontwikkeld. Dit aanbod borgt de aansluiting van de beginnende wetenschapper bij verdiepende, reeds bestaande cursussen.

EngD-programma’s zijn met hun focus op technische ontwerpvraagstukken uit de industrie een voorbeeld van vraaggedreven impact. Het is een tweejarig post-master ontwerpersopleiding die in samenspraak met het bedrijfsleven mensen opleidt die in staat zijn hoogwaardige, creatieve en vernieuwende ontwerpen te maken voor complexe ontwerpersvraagstukken met een multidisciplinair karakter.