Coronaparagraaf: NPO
Om de effecten van de pandemie op te vangen maakte de UT gebruik van verschillende COVID-19 gerelateerde instrumenten. Acties zijn door het hele jaarverslag terug te vinden. Deze bijlage biedt een integrale tekst over het NPO.
Nationaal Programma Onderwijs
BEKOSTIGING
Extra instroom van studenten. Is regulier via het verdeelmodel in de organisatie verspreid en daarmee ingezet voor onderwijs en onderzoek.
SUBSIDIEREGELINGEN
Extra hulp voor de klas. Hiermee financierden we coronabanen die zijn ingezet voor het terugdringen van extra werkdruk, door middel van het online aanbieden van onderwijs. In 2023 zijn hiervoor de laatste uitgaven gedaan.
MIDDELEN VOOR ONDERZOEK
Nationaal programma onderzoek. Onderzoekers werden ondersteund met middelen uit het ‘Bestuursakkoord onderzoek Steunprogramma voor herstel en perspectief van de onderzoeker’.
CORONA-ENVELOPPE
Voor de middelen uit de Corona-enveloppe hebben we plannen opgesteld en financiering ontvangen voor onderstaande thema’s. De meeste plannen zijn in 2023 en 2024 gerealiseerd. Er is nog een kleine uitloop van het NPO-budget in 2025. We hebben ook aandacht besteed aan het implementeren van maatregelen in de reguliere bedrijfsvoering zodat ook na de subsidieperiode voldoende tijd en aandacht blijft voor de betreffende thema’s.
Thema 1 Soepele in- en doorstroom
Thema 2 Welzijn studenten en sociale binding met de opleiding
De thema’s zijn samengenomen in een plan voor:
Extra student support staf;
Verbetering intake en matching;
Verbetering informatievoorziening;
Activiteiten studieverenigingen;
Student-2-student support.
Binnen thema 5 Studievertraging en uitval in lerarenopleidingen is een plan uitgevoerd voor:
Het aanstellen van een stage- en inductiecoach;
Ondersteuning van startende leraren voor het wegwerken van leerachterstanden;
Het aanschaffen van extra hardware;
Het aanschaffen van een online tool en licenties voor de tool.
Daarnaast nemen we deel aan gezamenlijke landelijke plannen op deze thema’s.
Thema 1 Soepele in- en doorstroom & Thema 2 Studentenwelzijn
De basisprincipes voor onderwijs aan de UT zijn gebaseerd op 3 pilaren: Qualification, Socialisation en Subjectification. COVID-19 heeft vooral zijn weerslag gehad op de laatste twee (zoals bleek uit verschillende studentenwelzijnsenquêtes). Gezien het feit dat de UT zich richt op student community building en student engagement, zijn thema 1 en 2 van het NPO in onze ogen onlosmakelijk met elkaar verbonden. Er is dan ook voor gekozen om deze twee thema’s in de planvorming te clusteren.
Het plan is tot stand gekomen in samenwerking met de stuurgroep van het Student Well-being Improvement Programme (SWIP). Input is verzameld uit de studentengemeenschap, vertegenwoordigers uit de keten van studiebegeleiding, medewerkers internationalisering en vicedecanen onderwijs. De input, in combinatie met een analyse van bestaande projecten en infrastructuren en de keuzelijst vanuit OCW, is afgewogen tegen een set van criteria. Uiteindelijk heeft dit geleid tot het plan met bovengenoemde componenten.
De gerealiseerde initiatieven komen overeen met de gemaakte plannen, enkele reallocaties zijn aangebracht. In 2024 zijn we doorgegaan op de ingeslagen weg. De faculteiten hadden extra studieadviseurs in dienst om alle studenten te ondersteunen. We zijn doorgegaan met het ontplooien van initiatieven ter verbetering van de studievoortgang en welzijn van studenten. Er is een nieuwe Studiekeuzecheck tool gerealiseerd en geïmplementeerd. We hebben verder gewerkt aan optimalisatie van de informatievoorziening voor studenten. Studieverenigingen hebben sociale activiteiten georganiseerd voor alle studenten. Studentmentoren en -tutoren zijn in de opleidingen ingezet om studenten een zachte landing te geven op de UT en om mogelijke studieachterstanden weg te werken.
Ook na de subsidieperiode is er tijd en aandacht voor de betreffende thema’s. Zo kan het van NPO-middelen ontwikkelde trainingsmateriaal over studievaardigheden en het informatiemateriaal over sociaal-emotioneel welzijn en mentale klachten, blijvend gebruikt worden. De studieadviseurs hebben trainingen gevolgd over onderwerpen zoals neurodiversiteit en kunnen deze kennis in de toekomst inzetten. Er zijn social studying groups in het leven geroepen en er is een international student hub voor internationale studenten. Het organiseren van welzijnsactiviteiten door de Student Union en de studieverenigingen heeft ervoor gezorgd dat welzijn nu duurzamer op de agenda staat. Welzijn is nu vaak opgenomen in het portfolio in plaats van dat het om een eenmalige activiteit gaat. Tevens is er een doorvertaling naar diversiteit en inclusie (Pink Friday, suikerfeest, etc).
NPO heeft de UT afgelopen jaren de mogelijkheid gegeven extra aandacht te vestigen op het welzijn van studenten. Het is mooi dat de blijvende aandacht voor studentenwelzijn verder belegd is bij het Student well-being improvement programme.
Thema 5 Studievertraging en uitval in lerarenopleidingen
Onze lerarenopleiding leidt studenten op tot startbekwame bèta-docenten voor de vakken Wiskunde, Natuurkunde, Scheikunde, Informatica en Techniek / Ontwerpen. Vanwege het nijpende lerarentekort in het voortgezet onderwijs in deze vakken is het van groot belang dat studenten zo min mogelijk vertraging oplopen en een zachte landing maken in het hoger onderwijs. Er zijn NPO-middelen besteed aan extra begeleiding voor studenten, extra onderwijsmogelijkheden en nieuwe (digitale) oplossingen om de praktische ervaring uit te kunnen breiden. Er is nieuw personeel aangenomen en bestaande medewerkers hebben extra uren gekregen voor additionele coaching van studenten en om bij te dragen aan projecten waarmee we studenten helpen hun (door COVID-19 opgelopen) achterstanden in te lopen. Verder is hardware aangeschaft en zijn licenties voor ICT-middelen gekocht of verlengd. Dit zijn met name tools en software om studenten gedurende hun stages is het voortgezet onderwijs te kunnen ondersteunen. De besteding van de NPO-middelen voor dit thema is al in 2023 afgerond.
NPO verantwoording |
Gepland totaal |
besteed t/m 2024 |
Restant te besteden 2025 |
---|---|---|---|
Soepele in- en doorstroom |
€ 942.500 |
€ 774.242 |
€ 168.258 |
Studentenwelzijn |
€ 942.500 |
€ 903.582 |
€ 38.918 |
Lerarenopleidingen |
€ 320.000 |
€ 320.000 |
|
Overig* |
€ 608.000 |
€ 654.156 |
-€ 46.156 |
Totaal |
€ 2.813.000 |
€ 2.651.980 |
€ 161.020 |
- *Onder categorie 'Overig' zijn opgenomen: Extra hulp voor de klas, het projectmanagement en de UT bijdrage aan de nationale plannen. Inhoudelijk valt extra hulp voor de klas onder thema 1. Projectmanagement en de nationale plannen vallen inhoudelijk onder zowel thema 1 als thema 2.
Bijsturen en monitoring
Voor het toezien op de implementatie van de plannen voor thema 1 en 2 was projectleiding ingericht. Hier lag de verantwoordelijkheid voor het bewaken van de voortgang, zowel op het niveau van de instelling als binnen de faculteiten en de realisatie van de gezamenlijke nationale plannen. Ook werd in dat kader geborgd dat NPO-initiatieven zijn ingebed in bestaande projecten en structuren.
Eventuele bijstellingen op het plan werden voorgelegd aan de faculteitsbesturen die de faculteitsraad hierbij betrokken. De portefeuillehouders onderwijs informeerden projectmanagers en portefeuillehouders. Over eventuele andere bijstellingen beslist het CvB op advies van de Universitaire Commissie Onderwijs (UCOW). De U-Raad werd geïnformeerd over de voortgang en betrokken bij eventuele bijstellingen.
Voor thema 5 zorgde een projectleider voor monitoring van het project, het verbinden van deelprojecten en eventuele bijsturing. Eventueel noodzakelijke reallocatie van middelen vond plaats in afstemming met het managementteam van de Sectie Docentontwikkeling waar de lerarenopleiding deel van uitmaakt.
Nationaal Programma Onderzoek
Onderzoekers zijn ook in 2024 ondersteund met middelen uit het ‘Bestuursakkoord onderzoek Steunprogramma voor herstel en perspectief van de onderzoeker’. Vanaf 2021 was een totaal van M€ 2,7 aan NPO-onderzoeksmiddelen beschikbaar voor maatregelen ter compensatie van de opgelopen vertraging bij onderzoekers als gevolg van COVID-19. Naast het inzetten van de beschikbare middelen voor de verlenging van arbeidscontracten, zijn kosten gemaakt in verband met de extra begeleiding door de wetenschappelijke staf van deze personen en additionele kosten die samenhangen met het onderzoek (allowance, veldwerk, verzekering). De inzet van NPO-onderzoek is gedeeld met het OPUT. Na afronding van dat proces is de informatie met de UR gedeeld.
Nationaal Programma Onderwijs |
NP Onderwijsmiddelen |
Eigen middelen |
---|---|---|
Besteed in euro’s |
€ 945.590 |
N.v.t. |
Aantal geholpen onderzoekers – unieke personen |
71 |
N.v.t. |